Platforma

Platforma
23. 6. 2017 Adam Sabljakovic

MARKO ŠMID

Platforma

Pred nekaj leti je znani angleški računalniški strokovnjak, investitor in esejist Paul Graham tvitnil enega najbolj zanimivih izzivov za snovalce novih visokotehnoloških zagonskih podjetij: »Kako bi opisali svojo idejo brez uporabe besede ‘platforma’?« S tem je še povečal zanimanje za to področje na eni in motiviral še tiste, ki so besedo spregledali v svojih poslovnih načrtih, da jo vključijo, na drugi strani.

Različni ljudje mislijo zelo različne stvari, ko uporabljajo besedo »platforma«. Med razvijalci programske opreme pogosto slišimo termine, kot so razvojna platforma iOS, Android ali Salesforce. Če nadaljujemo z enakimi kriteriji, pridemo do WordPressa, YouTuba, Facebooka in tudi Instagrama, ki vsi sebe kategorizirajo kot platforme.

Tudi Uber, Airbnb ali Amazon sebe vedno opišejo kot tržnice, platforme ali trženjske platforme. Toda stvari so enake tudi drugje: platforma je tudi Nestov termostat, platforma postaja tudi Nikeov Fuelband itd.

In kaj je potem platforma? Meni je najbližja definicija, ki pravi, da je platforma poslovni model »plug-andplay«, ki omogoča različnim sodelujočim (ponudnikom in potrošnikom), da se nanjo povežejo, preko nje komunicirajo med seboj, ustvarjajo vrednost in si jo prek te iste platforme tudi izmenjujejo.

Eden najpomembnejših poudarkov v definiciji je prav gotovo ta, da je platfoma poslovni model, ne pa tehnologija. Vsi to vemo, a zakaj je potem na svetu toliko tehnično popolnih platform, ki nimajo nobenega uporabnika. Zakaj se potem tako pogosto zgodi, da vodstvo podjetja da izdelati »platformo« svojemu IT-oddelku?

Druga stvar, ki jo platforma mora podpirati, pa je zagotavljanje možnosti interakcije med uporabniki, ki so nanjo povezani. V bistvu je osnovni namen platforme vedno samo, da motivira uporabnike, da se »priklopijo« nanjo, sodelujejo med seboj in kreirajo ter izmenjujejo vrednost.

Tudi mnoge od vas bo premamilo, da se podate v izgradnjo lastne platforme. A bodite resnično pozorni. Ni dovolj samo tehnologija. Prej potrebujete strategijo za uspeh, ki običajno sloni na treh ključnih elementih. Prvi je magnet, s katerim boste privabili dovolj veliko pravih obiskovalcev, iz katerih bodo nastali ponudniki najbolj želenih izdelkov in storitev ter potrošniki, ki si jih ti ponudniki najbolj želijo imeti v portfelju svojih strank.

Drugi element, ki ga potrebuje vsaka dobra platforma, je t. i. Matchmaker, mehanizem, ki omogoča potrošnikom, da najdejo prave ponudnike, in ponudnikom, da dosežejo prave potrošnike. Tretji element šele pa je tehnologija, ki omogoča ponudnikom (in potrošnikom), da se na preprost »plug-and-play« priklopijo na platformo. In tu dobijo glavno vlogo API-ji in sodobne metode integracije, ki jo mora podjetje v celoti usvojiti, če želi izvesti svojo strategijo, povezano s platformami.

Na koncu pa se še vedno pojavi vprašanje, zakaj bi povprečno podjetje moralo poznati idejo in tehnologijo platform. Odgovor je dokaj preprost: platformsko poslovanje na disruptiven način napada obstoječe poslovne modele in sili podjetja, tudi vodilna v svojem segmentu, da spremenijo svoje procese ter organizacijo, če želijo ostati na trgu. V nasprotnem primeru se bo njihov obseg poslovanja zmanjšal, v nekaterih primerih pa se lahko zgodi, da jih bo konkurenca preprosto uničila.

Obdobje digitalne ekonomije, ki hitro in uspešno zamenjuje industrijsko ero, bo transformiralo vse dimenzije našega življenja. Platforme so šele začetek …

Če uživate v člankih, jih delite s prijatelji. Lepe stvari je lepo deliti.