MARKO ŠMID
Je CDO realnost?
Danes so praktično že vsa podjetja v vseh panogah vstopila v digitalno dobo. Nekatera prostovoljno, večina pa jih je bila v to prisiljena. Na drugi strani kupci danes pričakujejo brezšivno izkušnjo pri uporabi ONLINE produktov in storitev. Če tega ne dobijo, bodo podjetje, ki ni sposobno zagotoviti take digitalne izkušnje, takoj ali zelo hitro zapustili. In večina se jih ne bo vrnila nikoli več. Da je to res, se danes vidi že v vsaki industriji: Uber izrinja tradicionalne taksi službe, Booking.com turistične agencije itd. Skratka, seznam je vsak dan daljši. Zato so mnogim podjetjem, ki se danes tega morda še niti ne zavedajo, že šteti dnevi. Stvari, ki jih pri tem lahko rešijo, so pravilne odločitve pri izbiri novega poslovnega modela in izbor pravih talentov, ki ga bodo uspešno realizirali.
Transformirati podjetje, da bo postalo sposobno izvajati digitalne operacije, zahteva zelo profesionalen pristop, saj je treba vpeljati precejšne spremembe, ki jih prinaša digitalna transformacija. Oseba, ki se naj bi ji ta naloga zaupala, se danes največkrat omenja pod oznako CDO (ang. Chief Digital Officer). Pa res vsako podjetje potrebuje še enega direktorja C-nivoja? Kako ga izbrati? Kakšna znanja naj ima? Komu naj poroča? To so samo nekatera od vprašanj, na katere mora imeti prave odgovore vsak CEO, če želi na mesto CDO v svoji organizaciji postaviti pra – vega človeka.
Žal pa je s CDO-jem velik problem že od samega nastanka. Prva težava je že jasna definicija njegove vloge in odgovornosti, povezanih z njo. Načeloma naj bi bil odgovoren za definiranje in izvedbo digitalne agende ali strategije podjetja. To pa zahteva od njega, da ima sposobnost razumeti stranke in njihovo izkušnjo s podjetjem, da ima analitične sposobnosti za identifikacijo pravih področij, kjer inovacije predstavljajo največjo priložnost, da ima komunikacijske veščine, s katerimi lahko prepriča sodelavce, kako bodo inovacije transformirale poslovne procese na bolje, in vodstvene sposobnosti, ki jih potrebuje za resnični uspeh v procesu transformacije iz analognega sveta v digitalnega. Take osebe običajno v podjetju ni, zato je mnogokrat praksa ali znižati kriterije in izbrati nekoga interno ali pa pripeljati nekoga od zunaj. Na žalost se pogosto izkaže, da je v obeh primerih naloga za eno samo osebo pretežka.
Zato mnogo vodilnih menedžerjev v najbolj uspešnih podjetjih verjame, da morajo njihove organizacije razširiti obseg digitalizacije, če želijo ostati konkurenčne, do točke, ko so digitalni koncepti in načini dela integrirani v vse vidike podjetja.
Izkušnje celo kažejo, da lahko iskanje in imeno – vanje CDO-ja upočasnita proces digitalne preobrazbe. Prvi razlog je, da ena sama oseba, ki je odgovorna za digitalno transformacijo, zelo težko izpelje iniciative, ki gredo prek celotne organizacije. Veliko bolj uspešna so podjetja, ki so uspela digitalno strategijo vgraditi v strategijo tako podjetja kot tudi vsakega oddelka. To pa zahteva vključenost praktično celotnega vodstva podjetja. Drugi razlog je v povečani kompleksnosti, ki jih prinašata nova vodstvena vloga in ekipa okoli nje. V podjetju tako nastane še en organizacijski silos, kar pomeni še povečane stroške koordinacije in povečano kompleksnost odločanja. Spet se izkaže, da je bolje, če to vlogo prevzame celotno obstoječe vodstvo podjetja. Tretji, najbolj nevaren, razlog pa je, da imenovanje enega človeka in opcijsko še manjše ekipe generira razmišljanje pri zaposlenih, da je digitalna preobrazba naloga samo tega tima, ki je zato imenovan in plačan. Zato je danes praksa uspešnih podjetij v večini primerov drugačna: digitalno preobrazbo vodi celotno vodstvo, v implementaciji pa sodelujejo vsi zaposleni.
Na začetku letošnjega leta je bilo po podatkih PwC zelo malo podjetij na svetu, ki so v svojih vrstah imele profesionalnega CDO-ja: samo 6 % med 1500 najuspešnejšimi podjetji. Še slabši odstotek je bil samo za Evropo. Da so stvari še bolj nejasne, je v zadnjem času CDO dobil dva pomena: Chief Digital Officer in Chief Data Officer. Za slednjega pa Gartner ocenjuje, da ga bo imelo leta 2019 90 % podjetij. Torej, statistično obstaja velika verjetnost, da bo v vašem podjetju kmalu nekdo CDO. Da pa boste leta 2019 uspešni, pa je zelo priporočljivo, da je del CDO-ja, takega ali drugačnega, v vsakem od zaposlenih.