Planiranje, »forcastiranje«, analiziranje rezultatov, reagiranje

Planiranje, »forcastiranje«, analiziranje rezultatov, reagiranje
22. 6. 2017 Adam Sabljakovic

TONI ZUPANČIČ

Planiranje, »forcastiranje«,
analiziranje rezultatov,
reagiranje

Kaj bi naredil Brad Pitt?

TOČNOST PODATKOV IN SODELOVANJE

V filmu Moneyball je Brad Pitt v vlogi menedžerja bejzbolske ekipe Oakland Athletics leta 2001 soočen z zelo omejenim budžetom pred novo sezono. V stiski in iskanju rešitve iz te situacije pride do zaključka: s tradicionalno modrostjo ne more zmagati. Proti najbogatejšim se ne more boriti frontalno, ker ne more kupiti najdražjih igralcev. Zato spremeni način odločanja.

Njegovi strategi so se pri sestavljanju ekipe odločali na podlagi ‘’dolgoletnih izkušenj’’ in se zanašali na poznavalski ‘’občutek’’. On se odloči za znanje na podlagi podatkov – zelo natančnih statistik vseh elementov igre pri posameznih igralcih, ki mu jih priskrbi mladi diplomiranec Peter Brand, ki mu bejzbolske številke predstavljajo dolgoletno strast.

»Budžetiranje«, letno planiranje, tedensko in mesečno forcastiranje, analiza rezultatov in sprejemanje ukrepov, kako krmiliti ladjo oz. podjetje, so opravila, ki jih izvajajo organizacije vseh velikosti, ki pa priznavajo, da izjemno težka naloga to izvajati učinkovito. (Aberdeen group, 2016)

Ključno pri tem je, da imajo točne, pravočasne in zanesljive podatke, vendar eksaktno planiranje stroškov in predvidevanje rezultatov zahteva uvid, ki ga mnogi preprosto nimajo.

Veliko je ‘’gibljivih neznank’’ ali variabilnih podatkov in lovljenje ravnotežja med vsemi oddelki, produkti ter osebami zahteva veliko truda.

Podjetja, ki so ‘’top performerji’’ so izpostavila, da sta pri uspešnem planiranju in spremljanju uspešnosti tekočega ter prihodnjega poslovanja ključna dejavnika točnost podatkov in sodelovanje. (Aberdeen group, 2016)

Veliko organizacij pri tem še vedno uporablja Excel (ki ga imamo seveda vsi neizmerno radi), vendar toliko, kot je v pomoč, je hkrati še večja bergla.

Logistično in operativno je sodelovanje med zaposlenimi na istih podatkih oteženo, sestavljanje podatkov časovno zamudno, napake so pogoste, zgodbe pa sestavljamo iz več sistemov in kosov, da pridemo do končne slike.

V raziskavi, ki jo je leta 2015 opravil KPMG med 900 direktorji iz 50 držav (60 % iz podjetij, ki imajo več kot 1000 zaposlenih), so pokazali, da imajo pri teh procesih tudi največji še vedno težave:

41%

jih, čeprav gre za velika podjetja, za te namene za planiranje še vedno uporablja samo Excel, za kar priznavajo, da je problem.

46%

jih verjame, da so letni plani ‘’politično dogovorjene’’ številke, ki niso usklajene z dejansko verjetnimi poslovnimi rezultati konec leta.

62%

se jih je strinjalo, da so plani in proračuni samo pogled v nekem trenutku v ‘’času’’ in ne odražajo tega, kar se dejansko dogaja na trgu.

ABERDEENOVE RAZISKAVE

Pri podjetjih, ki so po Aberdeenovi raziskavi med vodilnimi, je kar 90-odstotno bolj verjetno, da uporabljajo centralni sistem za planiranje, spremljanje in analiziranje finančnih ter operativnih podatkov o doseganju KPI-jev. Z uporabo teh informacij imajo v vsakem trenutku boljšo predstavo, kako uspešno podjetje sledi ciljem in jih prilagaja glede na trenutno realno ter verjetno prihodnje okolje. Z uporabo programsko opreme, kot sta na primer tudi SAP BOBJ Planning in BI Cloud, imajo ključni zaposleni dostop do ažurnih podatkov, kako finančno in operativno podjetje sledi cilju. Takšne rešitve združujejo:

  • vizualizacijo podatkov (reporting, dashboarding),
  • možnost sodelovanja pri planiranju (z vso preprostostjo in fleksibilnostjo Excela)
  • »budžeting« in »forecasting«,
  • in prediktivno analitiko (Analysis in Simulation)

ter jih prinašajo, kamor sodijo – v kontekst letnega plana in spremljanja doseganja rezultatov (namesto da je to razbito po več orodjih, kot so ERP, orodje za planiranje, poročilno orodje, analitično orodje, Excel ipd.).

Najpreprostejša definicija upravljanja je planiranje, usmerjanje in kontrola delovanja podjetja/organizacije.

Odločitve temeljijo na preteklih poročilih in analizi rezultatov. Te so osnova za prihodnje plane. Vse to, hkrati s spremljavo tekočega poslovanja, so bistveni deli celote in sodijo v en enoten sistem poslovnega obveščanja oz. Business Intelligence.

In čeprav je to jasno in smiselno, je realnost v mnogih podjetjih, da sta integrirano BI- in »planing« orodje pogosto izrečena, a redko dosežena cilja. Razlogi so tako v internih pravilih podjetij, težavah z obstoječimi sistemi, ki trenutno že delno pokrivajo posamezne dele planiranja in spremljave, kot – pred pojavom ‘’cloud’’ rešitev – kompleksnostjo postavitve.

Tako je na koncu Excel, kot najmanjši skupni imenovalec, pogosto prva izbira za integracijo BI s planingom. Naloga je seveda tudi tako opravljena, pritožbe uporabnikov pa pogoste zaradi težav s procesom planiranja in poročanja, težav z nekonsistentnostjo podatkov in zaradi prikradenih napak.

Podjetja se nikoli ne bodo odločala za prelomne spremembe samo na podlagi golih podatkov. Vedno so potrebni presoja mehkih podatkov, neizmerljivih informacij, izmenjava izkušenj in posvetovanje z dobavitelji, strankami ter sebi enakimi.

Vendar lahko znanje, ki ga ponujajo analitika in zbrani podatki, pomeni konkurenčno prednost tistim, ki se odločijo vanje investirati.

error

Če uživate v člankih, jih delite s prijatelji. Lepe stvari je lepo deliti.