SRC – zanesljiv partner,
že 30 let.
Nemanja Malbašić
V zadnjih sedmih letih je podjetje SRC, tako kot večina slovenskih podjetij, šlo skozi gospodarsko krizo. Vseeno pa je v tem času podjetje doseglo kar nekaj lepih uspehov. Lahko naštejete tiste, ki vam največ pomenijo?
Predvsem smo zelo veseli, da smo krizo kot skupina SRC uspešno preživeli in vseh zadnjih sedem let dosegali pozitiven poslovni rezultat. Kljub krizi smo vsa ta leta vlagali v znanje in razvoj nove ponudbe, s katero poskušamo držati korak oz. presegati konkurenco.
Veliko nam pomeni, da nam je uspelo prenoviti ponudbo za industrijo, s katero lahko pokrijemo še tako zahtevne potrebe strank tako z vidika tehnologije, ko želijo modernizirati svoj IT, kot z vidika poslovanja, ko želijo prenoviti svoj poslovni model ali pa se samo digitalno preobraziti.
Ta pristop je že generiral kar nekaj konkretnih uspehov, med katerimi smo trenutno najbolj ponosni na pridobitev projekta v mednarodni finančni skupini s sedežem na Dunaju, ki nam je zaupala razvoj in implementacijo enega od ključnih novih sistemov za vse države, v katerih poslujejo po Evropi.
Poleg priznanj v industriji pa smo v preteklosti prejeli tudi kar nekaj odmevnih nagrad za projekte v javni upravi. Tako smo leta 2009 bili del ekipe, ki je slovenski državi priborila prvo nagrado za najboljšo e-storitev leta na svetu za portal eVEM – vse na enem mestu (e-vem.gov.si).
Kaj je tisto, kar je ključno, da je SRC toliko časa ostal na trgu? 30 let je namreč za IT-podjetje res dolga doba.
Ena najpomembnejših kvalitet, ki nam je omogočila preživetje v vseh teh letih, je prav gotovo sposobnost prilagajanja tako trgu kot okolju, v katerem delujemo. Če pogledamo nazaj, smo morali vsaj petkrat popolnoma prenoviti našo ponudbo, tako s tehnološkega kot z vsebinskega vidika.
Če pa bi moral izpostaviti eno samo stvar, bi dal na prvo mesto zaupanje, ki so ga imeli in ga še imajo v nas ključna podjetja ter organizacije, s katerimi smo v teh letih vzpostavili strateško partnerstvo oz. sodelovanje. Dolgoročno partnerstvo nam omogoča boljše razumevanje njihovih potreb in problemov, njim pa prinaša boljše rešitve.
SRC je v očeh mnogih veljal kot podjetje, ki dela večinoma za javno upravo. Ali to še drži?
Verjetno le malo ljudi ve, ampak SRC je podjetje, ki je nastalo pred 30 leti brez enega samega državnega projekta v svojem portfelju. 100 % vsega, kar smo takrat delali, je bilo namenjeno
industriji, od kemijskih podjetij do bank in Pivovarne Union. Je pa res, da smo kasneje začeli pridobivati projekte v javni upravi in da je bilo obdobje v naši zgodovini, ko je posel z javno upravo predstavljal res velik delež v portfelju celotnega podjetja.
Danes je stanje precej bolj uravnoteženo. Promet z javno upravo se nam je v zadnjih desetih letih zmanjšal za 2/3 in že nekaj let naše največje stranke prihajajo iz industrije. Čeprav za državo še vedno podpiramo nekaj ključnih sistemov, v zadnjih treh letih nismo začeli niti enega večjega razvojnega projekta.
Si pa veliko obetamo od nove IT-strategije naše države, ki jo je postavila sedanja vlada. Sebe ne vidimo več samo kot izvajalca projektov, ampak tudi kot partnerja, ki bo razvijal izbrane rešitve za javno upravo in jih skupaj z njo ponujal tudi na ostalih trgih Evrope.
In kje je potem danes SRC najbolj prisoten?
Danes naše produkte in rešitve najdete v praktično vseh industrijah. Na eni strani smo z izdelki tehnoloških velikanov, kot so HP, Lenovo in Cisco, prisotni v marsikaterem podatkovnem centru slovenskih podjetij, na drugi strani pa s storitvami ter rešitvami v praktično vseh industrijskih vertikalah. Kar je novo, je to, da se pripravljamo, da z določenimi produkti vstopimo na trg rešitev za podjetja, tako doma kot v tujini.
V prihodnje si veliko posla obetamo predvsem v finančnem sektorju in zdravstvu, saj smo v zadnjih letih skupaj s partnerji razvili nekaj produktov, za katere verjamemo, da so na trgu inovativni in da zelo uspešno rešijo probleme, na katere naleti večina potencialnih kupcev, ki se želijo nadgraditi oz. preobraziti v sodobne organizacije, ki bodo dolgoročno konkurenčne na trgu.
Kakšno je po vašem mnenju stanje v naših podjetjih in ustanovah, kar se tiče modernizacije IT in digitalne preobrazbe?
Trenutno je realnost v večini slovenskih podjetij neke vrste status quo. Največ virov, tako človeških kot finančnih, se še vedno namenja digitalizaciji, ki pa generacijsko pomeni pristop, ki se je dogajal pri najbolj naprednih organizacijah v svetu nekaj desetletij nazaj. Laiki jo mnogokrat zamenjujejo z digitalno preobrazbo, ki pa predstavlja spremembo poslovnega modela podjetja, ki ga omogoča (digitalna) tehnologija.
Na področju digitalne preobrazbe v Sloveniji opažamo, da je večina podjetij še vedno v fazi preučevanja, kaj konkretno bi moralo vsako od njih narediti v smislu poslovne preobrazbe. Največja past, ki smo jo zaznali, pa je, da jih mnoga podjetja, ki teh vprašanj niso detajlno razjasnila, enostavno preskočijo in začnejo z implementacijo IT-rešitev, ki jih vidijo kot »enablerje« digitalne transformacije.
Večino slovenskih podjetij modernizacija IT kot celovit in strukturiran pristop še čaka. Mnogo podjetij že na nivoju IT-infrastrukture še vedno verjame, da potrebuje lastni podatkovni center, in ne priznava prednosti, ki jih prinaša prehod (vsaj delno) v oblak. Pri takem pogledu se morajo posledično odreči tudi vsem prednostim, ki jih prilagodljiva in elastična infrastruktura oblaka prinaša sama po sebi. Moderni IT mora podpirati konkurenčnost organizacije tam, kjer je to nujno oz. potrebno. To pa je predvsem na tistem delu programske opreme, s katerim želi biti podjetje drugačno od konkurence na trgu.
Gonilo, ki bo podjetja sililo v modernizacijo IT, je lahko konkurenca, v nekaterih branžah pa preprosto regulativa. Tako npr. v svet bančništva prihajajo v jeseni SEPA instantna plačila, naslednje leto pa PSD2, ki za vsako banko predstavljajo ali problem ali priložnost.
Z IT-vidika v vseh primerih to pomeni precejšna vlaganja, katerih povrnitev bo odvisna od inovativnosti rešitev, ki jih bo banka razvila. Realno je v obeh primerih modernizacija nujna, ker na trgu ne moreš obstati, če nisi ali regulatorno ustrezen ali konkurenčen.
Glede digitalne preobrazbe v javni upravi smo tudi mi v pričakovanju razvojnih projektov, ki naj bi sledili vzpostavitvi državnega oblaka in prenovljenega državnega portala. Le na ta način bodo vse zadnje investicije države v IT dobile pomen.
Zakaj po vašem mnenju modernizacija IT poteka tako počasi?
Glavni problem modernizacije IT v podjetjih ni denar, kot ga večina ali praktično vsi navajajo, ampak znanje in kultura zaposlenih. Modernizacija danes ne pomeni samo prehoda na najsodobnejšo strojno in programsko opremo, ki jo ponujajo ponudniki, ki so na trgu že tudi 100 in več let. Pomeni prehod na koncepte, metodologije in tehnologijo, ki omogoči podjetju, da vzpostavi IT-podporo poslovanju, ki bo prilagodljiva, konkurenčna ter odzivna. To pa mnogokrat pomeni prehod na oblak, ki je cenejši od lastnega podatkovnega centra, zamenjavo obsoletnih dragih vendorskih SW z odprtokodnimi, itd. Seveda pa vsak tak »paradigm shift« zahteva pogum in ogromno znanja, ki ga interno podjetja običajno nimajo. Zato se na tem mestu pojavi pomembnost izbire pravega IT-partnerja, ki bo s svojimi znanji pomagal IT-oddelku podjetja izvesti ta prehod oz. preobrazbo v moderni IT.
Katera pa so področja, kjer še vidite prostor za rast na vedno bolj turbulentnem IT-trgu?
Če dobro analiziramo trg, opazimo, da je praktično vsako podjetje vsak dan bolj odvisno od informacijske tehnologije. Danes smo priča stanju, kjer je že vsak človek obkrožen z različno tehnologijo, prek katere komunicira in rešuje življenjske situacije, v katerih je tako v zasebnem življenju kot v poslovnem svetu. Skladno z vsak dan večjo uporabo tehnologije pa se veča vzporedno tudi potreba po hrambi podatkov, varnosti in aplikacijah. Vse to predstavlja povečanje tudi IT-potreb, s tem pa tudi možnosti za rast.
Ena od tehnologij, ki bo v naslednjih letih postala del nas in okolja, v katerem živimo, je zagotovo internet stvari. Svet, v katerem živimo, postaja prepleten s senzorji in mikročipi, ki so vgrajeni že skoraj povsod. Njihova uporaba za človeku koristne namene bo v naslednjih letih generirala neskončne priložnosti za inovacije, uspešnim pa neomejeno rast in uspeh na trgu.
Drugi pomembni segment za rast mnogih IT-podjetij je po našem mnenju tudi poslovna preobrazba in z njo pogojena digitalna transformacija, skozi katero bo morala večina podjetij na trgu. Glede na to, da je večina sprememb, ki jih mora organizacija narediti v smislu preobrazbe, tehnološko pogojenih, je za vsako podjetje ključno, da izbere prave IT partnerje, ki jim bodo s svojimi znanji in produkti pomagali izvesti vse potrebne projekte ter naloge.
Eden ključnih kazalnikov za vsako podjetje danes je tudi stopnja avtomatizacije in robotizacije, ki jo je uspelo uvestiv svoje delovne procese. Zato se za reševanje tega izziva na trgu pojavljajo rešitve, ki so vsak dan bolj prilagojene dejanski problematiki na eni strani in preko vgrajenega znanja ter algoritmov vedno pametnejše na drugi.
Za IT-podjetje, kot je SRC, to predstavlja možnost razvoja inovativnih rešitev za t. i. »pametne procese«. V ozadju pa to pomeni uporabo vseh različnih tehnologij s področja umetne inteligence, podatkovnega rudarjenja, kognitivnega računalništva in strojnega učenja.
Seveda pa bo v prihodnosti še vedno veliko dela tudi za sistemske integratorje. Kot sem prej omenil, večino podjetij še vedno čaka modernizacija IT-oddelkov, ki so jo v letih krize premikali proti boljšim časom. In pri taki prenovi je običajna praksa, da podjetje to naredi z IT-partnerjem, ki je v tem izkušen in strokoven, ki bo hkrati poznal ter razumel sodobne koncepte in programske rešitve, kakršne so bile v uporabi pred desetletjem in več, ter tiste, ki jih stranka potrebuje jutri. Le tako bo možen neboleč prehod s stanja, ki se je gradilo in nadgrajevalo zadnjih nekaj desetletij, v resnično nov ter sodoben IT, ki bo lahko servisiral podjetje v prihodnosti.
Svet in z njim IT se vedno hitreje spreminjata ter razvijata. Lahko opišete tiste rešitve, ki bodo v bližnji prihodnosti ključne za vsa podjetja, ki želijo ohraniti ali povečati tržne deleže?
Delno sem na to vprašanje že odgovoril v prejšnjih odgovorih. Če povzamem, bo v prihodnosti za vsako podjetje ena najbolj pomembnih stvari, da bo njihov informacijski sistem čim bolj skladen s poslovnim modelom, ki ga podpira, da bo prilagodljiv, ker se danes poslovni modeli spreminjajo precej hitreje kot v preteklosti, in odziven, ker danes je pa čas resnično denar, bolj kot kdajkoli.
Kot drugo bi opozoril na moment, ki se dogaja v zadnjih letih. Globalizacija je povzročila, da na trgu na vsakem področju prevlada samo nekaj rešitev oz. aplikacij. Večina njih prihaja iz t. i. »startup« sveta in marsikdaj začnejo takoj močno ogrožati podjetja, ki so že leta na trgu, marsikdaj celo brez resne konkurence. Zato je za vsako tradicionalno podjetje danes skoraj nujno, da svoje zaposlene izobrazi s »startup kulturo« in tistim, ki jih to navdahne, omogoči, da svoje ideje razvijejo znotraj organizacije, namesto da bi zapustili firmo.
To je bil tudi glavni motiv, da smo tudi v našem podjetju ustanovili poseben oddelek za razvoj in inovacije, ki mu pravimo Inkubator. Letos bomo kar 3 % zaposlenih omogočili polni delovni čas, da znotraj tega oddelka razvijejo inovativne rešitve, v katere verjamejo oni sami in tudi podjetje SRC, njihov prvi investitor. Veseli me, da so pripravljeni prevzeti na svoja ramena tako veliko odgovornost in vsi veliko stavimo nanje!
In tretja pomembna stvar je, da morajo podjetja danes resnično razumeti in poznati obnašanja svojih strank. Zato morajo imeti stranko v središču, ko snujejo rešitve, ki jih bodo te uporabljaje, in ko vzpostavljajo lastne sisteme za upravljanje te relacije. Tu imam v mislih vse od CRM, BI, AI do mobilne aplikacije, ki jo ima stranka na svojem telefonu.
O vseh teh rešitvah pa vas bodo podrobneje seznanjali moji kolegi v naslednjih številkah revije Info SRC.