MARKO ŠMID
Kje so digitalno preobražena podjetja
Verjetno se vsi strinjamo, da so bile iniciative, povezane z digitalno preobrazbo, glavni trend večine trenutno uspešnih podjetij v letu 2016, ki se, kot kaže, nadaljuje tudi letos. Glede na to, da ima tretjina podjetij že kar nekaj časa vzpostavljen program digitalne preobrazbe, tretjina pa ga pravkar vzpostavlja, bi pričakovali, da vsak od nas že pozna vsaj nekaj resnično uspešnih zgodb, povezanih s preobrazbo.
Na žalost je resnica drugačna. Le redki imajo ta privilegij, da so priča uspehu. Po raziskavi ameriške poslovne revije Forbes je bilo do zdaj 84 % digitalnih preobrazb neuspešnih. Drugače povedano, samo eden od osmih, ki tole bere, prihaja iz organizacije, ki se je oz. se bo uspešno digitalno preobrazila. A po svoje je to logično. Raziskava je pokazala, da 86 % direktorjev verjame v nujnost digitalne preobrazbe svojega podjetja, a le polovica njih pravi, da jo razume. Če temu prištejemo še zelo verjetno dejstvo, da je med tisto polovico, ki pravi, da jo razume, vsaj še polovica tistih, ki jo razume napačno, je neuspeh popolnoma razumljiv.
Pa vendar – vsako podjetje želi biti uspešno. Zato tudi tako visoka vlaganja v digitalno preobrazbo. A žal denar sam po sebi še ne zagotavlja uspeha. Še vedno večina podjetij meni, da je njihova preobrazba prepočasna in premalo učinkovita, kar jim bo v naslednjih letih signifikantno poslabšalo položaj na trgu, če trenda ne obrnejo.
Najbolj logično vprašanje, ki se poraja ob takih dejstvih, je verjetno, zakaj tako velik odstotek neuspeha. Prvi razlog je po mojem mnenju strah pred neuspehom, s katerim se mnogi ne morejo ali ne želijo soočiti. To pa posledično pomeni, da v veliko primerih najbolj odgovorni ljudje v organizaciji odgovornost za preobrazbo delegirajo na podrejene. Mnogokrat se potem zgodi, da digitalna preobrazba postane skoraj popolnoma tehnični problem.
Strah pa običajno izvira iz neznanja. Obstaja na milijone člankov o digitalni transformaciji, vendar ni veliko jasnih definicij. Po zgoraj omenjeni raziskavi je vsaj polovica vodilnih v podjetjih zmedena glede razumevanja, kaj je digitalna preobrazba. In kako naj jo potem vodijo, če ne vedo, kaj je? Meni je najbližja definicija tale: »Integracija digitalnega preko celotne organizacije za doseganje ciljev in uresničitev vizije, kreiranje vrednosti in zagotovitve vrhunske uporabniške izkušnje in storitev in razvoj konkurenčne prednosti.«
Ne znam več prešteti, za koliko podjetij sem že slišal, kako se digitalno preoblikujejo, v praksi pa videl projekte novih spletnih strani, uvedbe CRM ali drugih dragih orodij. Rezultat? Običajno porabljeno ogromno denarja in časa, največkrat daleč preko načrtovanega, ob koncu pa namesto zadovoljstva – vrnitev na začetek. Nasvet: ne startajte projekta preobrazbe brez jasne strategije.
In v vaši strategiji naj imajo uporabniki prvo mesto. Si predstavljate uspešno preobrazbo, ne da bi jo zaposleni in stranke začutili? Zato začnite projekt z razumevanjem, kaj uporabniki želijo, kako uporabljajo digitalne kanale, kje so vrzeli, na koncu pa še premislite, ali boste z digitalnim dosegli nove segmente oz. trge in s tem povečali pomembnost uspeha projekta.
Seveda pa je tudi tu za uspeh najpomembnejši človek. Digitalno preobrazbo mora nekdo voditi. Pa ne kdorkoli. To mora biti tisti, ki ima mandat, da spremembe uvede, in veščine, da bo to naredil uspešno. Izkušnje zadnjih nekaj let so pokazale, da to ne more biti CDO (ang. Chief Digital Officer), ker ima običajno dovolj samo tehničnih znanj, manjkajo pa mu vodstvene kompetence, običajno pa tudi še pooblastila. Zato tukaj nasvet vodstvom podjetij: izobrazite se za digitalno, ker tega projekta na žalost ne morete delegirati v enega od oddelkov oz. podrejenim.
Še eno pomembno dimenzijo ima projekt digitalne preobrazbe. Ciljno skupino, ki je odstotkovno gledano zelo visoka v podjetju. To pomeni, da je treba poskrbeti, da se znanje prenese na vse dele organizacije, ki jih bo preobrazba doletela. V nasprotnem se nam lahko zgodi, da bodo zaposleni že zaradi neznanja ogrozili ali uničili projekt.
Digitalna preobrazba v svojem imenu nosi pojem spremembe. Ljudje pa imamo do sprememb že po naravi odpor, ker nam porušijo določena ravnovesja, ki smo jih navajeni. Zato danes v besedilu ni bila omenjena tehnologija. Ker tehnologijo lahko kupimo, ljudi pa moramo spremeniti. In kaj je težje?
in obiščite IT konferenco
ODKRIVAMO S SRCEM 2017